امروز چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 http://file.cloob24.com
0

سبک های یادگیری

در باب تنوع سبک های یادگیری و تفکر وشناخت دانش آموزان تئوری های گوناگونی وجود دارد،یکی از تئوری های رفتار گرا یانه را که ملموس تر است را بر می گزینیم.

مجاری شناخت حسی دانش آموزان به پنج حس محدود می شودکه از میان آن ها حس بینایی، حس شنوایی و حس لامسه در ارتباط با جهان خارج و یادگیری بر دیگر حس ها غلبه دارند.

حس بینایی مبنای تفکر تصویری و حس شنوایی مبنای تفکّر کلامی وحس لامسه مبنای تفکّر دست ورزی و ساختنی را پایه ریزی می کنند این طور نیست که تفکر کلامی، تصویری و دست ورزی ذهن دانش آموزان را به طور یکسان درگیر کنند. هر چند مهارتهای تفکر دانش آموزان طیفی بین سه مهارت تفکر است امّا معمولاًدر دانش آموزان یکی از این سه سبک یادگیری بر دیگران غلبه دارد.

این سه مهارت تفکّر سه سبک یادگیری کلامی، تصویری و دست ورزی را به دست می دهند. البته به ندرت ممکن است در دانش آموزی دو یا حتی هر سه سبک غلبه داشته باشند.

سبک یادگیری کلامی

در دانش آموزان کلامی ساختار نمادین کلام نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کند. اینان کسانی هستند که وقتی فکر می کنند به زبان کلمات و جملات با خود حرف می زنند و می توانند افکار خود را مستقیماً روی کاغذ بیاورند.

استدلال ریاضی را مرحله به مرحله و جز به جز درک می کنند و چون مراحل اثبات به پایان می رسد مراحل درک ریاضی آنان خاتمه می یابد. ایشان از جز به سمت درک کل حرکت می کنند و معمولاً تئوری‌های آنان در چگونگی همنشینی جزئیات بسیار قوی است امّا در همبستگی مبانی وساختار های کلی ضعیف می باشند.

درک ایشان از تاریخ نیز ازجز به کل است و بسیاری از تحوّلات بسیار کُند اجتماعی، برایشان قابل درک نیست. در برابر آن، اجزاء مؤثر در وقوع یک صحنه تاریخی برایشان بسیار سهل است.

سبک یادگیری تصویری

در دانش آموزان تصویری شهود و تصویر سازی نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کنند.

وقتی این دانش آموزان به تفکّر می پردازند، روند تفکّر به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن ها پیش می رود و بازنویسی روند تفکّر برای ایشان نیاز به زحمت مضاعف دارد. حتّی برخی از ایشان از به کلام در آوردن روند تفکّر خود عاجز و ناتوانند امّا می توانند به خوبی آن را به زبان مفاهیم و ارتباط بین آن ها بیان کنند.

استدلال ریاضی توسط ایشان به صورتی کلی و مانند نگاه کردن به اجزای یک تابلو به طور سر تا سری ادراک می شود. در واقع از درک کل به سوی درک جزئیات حرکت می کنند و معمولاً تئوری های آنان در ساختار و مبانی دقیق است امّا درهمنشینی و برقراری رابطه بین اجزا ضعیف عمل می نمایند.

درک ایشان از تاریخ نیز از کل به جز است و برعکس دانش آموزان کلامی در ادراک تحوّلات اجتماعی توانا هستند.

تفکّر شهودی و تجربه نقطه قوّت ایشان است.

سبک دست ورزی

در دانش آموزان دست ورز که ساختار گرا هستند، باز سازی ساختارها و دست و فکرشان نقش مهمّی در تفکّر و یادگیری ایفا می کند.

ایشان با به کار بردن ابزار ها و ساختن اشکال و باز سازی ذهنی ساختارها در ذهن خود مفاهیم را یاد می گیرند و مهارت ها را کسب می کنند. استدلال ریاضی را تا وقتی خودشان باز سازی نکنند، نمی فهمند و تاریخ را نیز باید به زبان ذهن خودباز سازی کنند تا بتوانند از آن درس یاد بگیرند.

بسیاری از صنعت گران و مخترعین زیر چتر این نوع مهارت یادگیری و تفکّر قرار می گیرند.

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com