امروز یکشنبه 03 تیر 1403 http://file.cloob24.com
0

تعداد صفحات: 50 صفحه

تعاربف نظری و عملیاتی متغیرها:

دلبستگی: 

الف) تعریف مفهومی: رفتار دلبستگی به عنوان هر شکلی از رفتار که نتایج اش دست یابی یا حفظ مجاورت با اشخاص است که برای فرد متمایز و مرجع هستند یا فرد ی که قویتر و داناتر است تعریف شده است (بالبی 1973) سبک (نوع) دلبستگی یک الگوی رفتاری خاص است که کیفیت تعامل بین فرد و موضوع دلبستگی اش را نشان می دهد. برپایه طبقه بندی اینروورث وورث درمورد سبک های دلبستگی نوزاد مراقبت کننده هازان وشیور (مین،1987 در میکولینسر و همکاران 1990، نقل از مزرعه شاهی، 1384).

انواع اختلالات دلبستگی 

بالبی به وضوح پیش بینی کرده است که مختل شدن رابطه ی دلبستگی با ایجاد اضطراب منتشر و بی اعتمادی در کودک منجر به اختلالات روان شناختی خواهد شد. علاوه برنقش وتاثیر دلبستگی ناایمن در انواع مختلفی ازاختلالات روانی ومشکلات رفتاری، وجود اختلالات دلبستگی نیز در نظام های طبقه بندی اختلالات روانی (از جمله در DSMIV , ICD -10) پذیرفته شده و مورد توجه قرار گرفته است (مظاهری، 1379ب).

زینه و همکاران (1993) پنج نوع اختلال دلبستگی  را د رطبقه بندی خود ذکر کرده اند: 

اختلال دلبستگی دل نابسته ، اختلال دلبستگی نامتمایز ، اختلال دلبستگی منع شده ، اختلال دلبستگی پرخاشگرانه ، اختلال دلبستگی نقش وارونه  (جابجا شده).

انواع اختلالات دلبستگی مطرح شده 

نوع اول: اختلال دلبستگی بدون تعلق (دل نابسته) 

1 – کودک در گزینش یک مراقب بزرگسال ویژه نا موفق است، حتی به هنگام صدمه دیدن، ترسیدن،بیماری یا موقعیت های دیگری که به طور معمول نظام رفتاری دلبستگی تحریک می شود. 

2 – کودک در نشان دادن اعتراض به جدایی ناموفق است یا اعتراض به جدایی را به صورت نامتمایز نشان می دهد  (اغلب زمانی که کسی ترکش می کند گریه سر  می دهد). 

3 – اگر کودک با کسی معاشرت داشته باشد احتمالا این معاشرت او نامتمایز است _ به طور معنا داری با دیگران رابطه ندارد. 

4 – کودک حداقل از سن عقلی 8 ماه برخوردار است.

خرید و دانلود | 45,000 تومان
تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com