امروز شنبه 08 اردیبهشت 1403 http://file.cloob24.com
0

مقدمه

بیشتر والدین، پیشرفت تحصیلی را فقط در درس خواندن طولانی مدت می دانند ولی این روش غلط باعث خستگی و کاهش علاقه و بازدهی مناسب می شود. با جلسات مختلف والدین را باید با برنامه ریزی دقیق و افزایش اطلاعات و آگاهی های خود، به آموزش و پیشرفت بهتر فرزندان خود کمک کرد.

برنامه های غیردرسی نیز در پیشرفت تحصیلی تاثیردارد دانش آموزان در کنار درس خواندن نیاز به تفریح، ورزش، شادی، سرگرمی و بازی دارند و با آگاهی والدین نباید آن ها را از مطالعه کتب غیردرسی، برقراری ارتباط کنترل شده با دوستان و آشنایان و تفریح و بازی منع کنند.

حفظ تعادل در همه کارها و برنامه ریزی و دقت نظر عامل موفقیت و پیشرفت است و نباید والدین با سخت گیری های نابه جا باعث دور شدن از هدف اصلی و عدم موفقیت فرزندان خود شد.

ارتباط مناسب وهمکاری میان مدرسه واولیاء دانش آ‌موز.

با راهنمایی های خوب و مشاوره ی دقیق والدین نسبت به تحصیل فرزندان خود نظارت نمایند و آنها را در طول سال تحصیلی راهنمایی و کنترل کنند.

والدین بخاطر بی سوادی؛ اطلاع از چگونگی برخورد مناسب با فرزندان نداشته باشند. می توانیم با بر گزاری جلسه های توجیهی در انجمن اولیا و آموزش آنها در برخورد مناسب با فرزندان به آنها کمک کنیم.

والدین جهت علاقه مند نمودن فرزندشان به آنها وعده های صحیح بدهند مثلا اگر قبول شدی تو را به مسافرت می برم یا برایت کامپیوتر می خرم نه اینکه به آنها وعده خرید موتور دهند که عاملی برای افت تحصیلی آنهاست.

با آموزش لازم والدین باید برای رسیدگی به امور درسی فرزندان خود برنامه های منظمی داشته باشند و بین گفته ها و نظرات معلم و والدین نباید تفاوتی وجود داشته باشد و آموزش در محیط مدرسه باید همراه و هم گام با محیط خانه و با نظارت و هم فکری مربیان و والدین صورت گیرد زیرا هماهنگ نبودن اولیا ومربیان، دانش آموزان را دچار تردید می کند. والدین باید مسائلی را که باعث کاهش انگیزه تحصیل در فرزندان شان می شود، حذف کنند و توجه داشته باشند که تشویق به موقع، به افزایش انگیزه دانش آموزان کمک می کند.

با آموزش های لازم والدین باید در کنار پیشرفت تحصیلی فرزندان، احساس خلاقیت و نوآوری را نیز در آن ها رشد دهند و در این زمینه تلاش کنند.

چکیده:

عمده ترین هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر اشتغال مادر بر پیشرفت تحصیلی فرزندان مقطع ابتدایی بوده است. در این مطالعه تعداد 200 نفر از مادران دانش آموزان ناحیه 4 آموزش و پرورش شهرستان مشهد مورد ارزیابی قرار گرفتند. آزمودنیها از دو گروه مادران شاغل (100نفر) و مادران خانه دار (100 نفر) تشکیل می شوند. ابزار سنجش در این تحقیق آزمون محقق ساخته ای بوده است که از آن به منظور ارزیابی پیشرفت تحصیلی میزان وابستگی، میزان همکاری، اشتیاق تحصیلی و تشویق فرزندان مادران شاغل و خانه دار استفاده شده است (پایایی پرسشنامه 70% و شامل 32 سؤال می باشد). جهت مقایسه گروهها در هر یک از مقوله های فوق، از روش تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شد. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که:

بین پیشرفت تحصیلی فرزندان مادران شاغل و خانه دار هیچ گونه تفاوت معنا داری وجود ندارد. از طرفی، بین میزان وابستگی و اشتیاق تحصیلی آنها نیز هیچ تفاوت معنا داری مشاهده نشد. همکاری در خانواده و نحوه گذراندن اوقات فراغت فرزندان در دو گروه مادران شاغل و خانه دار نیز یکسان بود. به علاوه، در میزان تشویق و اهمیت تحصیلی فرزندان، بین مادران شاغل و خانه دار نیز تفاوتی مشاهده نشد. نتایج مذکور با توجه به نظریه ها، یافته های قبلی و گروه انتخاب شده، تفسیر شده اند.

بدون تردید خانواده بهترین مأمن و شایسته ترین کانون برای تربیت فرزندان است و والدین اولین مربیان این مدرسه بزرگ تربیتی اند. زوجین در سایه همدلی و ایمان می توانند بستر مناسبی برای رشد و شکوفایی فرزندان خود فراهم کنند و در پناه کانون گرم و پر محبت خانواده تمامی فراز و نشیب های زندگی را برای عبور فرزندان خود هموار سازند و آن ها را از گذرگاه های دشوار زندگی به سوی رشد و تعالی رهنمون گردند. اما در عصر حاضر، خانواده با دو رویکرد مخاطره آمیز و متفاوت روبه روست که در هر دوی آنها خودنگری، مصلحت خانواده و فرانگری را فدا نموده، و این کانون انس و الفت و مودّت و رحمت را به سراشیبی سقوط نزدیک ساخته است.

این دو رویکرد عبارتند از:

1. رویکرد نوینی که به نام تمدّن و مدرنیته، خانواده را می بلعد و با نگرش برون دینی بر پایه فرهنگ اومانیستی و ایده آلیستی، بشریت را در معرض تهدید قرار می دهد.

2. رویکردی که برخاسته از سنّت های غلط و آمیخته با خرافه و جهل و یا تعصب است.

برای خلاصی از افراط گری نوع اول و تفریط گرایش دوم، سلامت و استحکام خانواده راه سومی را می طلبد که همان راه تعادل و میانه گزینی احسن است

(عزت السادات میرخانى، رویکردى نوین در روابط خانواده، انتشارات سفیر صبح، 1379، ص 21)

از آن رو که در حال حاضر رویکرد اول به عنوان یک فرهنگ غالب بر نظام خانواده سایه افکنده است، در این نوشتار به بررسی آن می پردازیم. محصول رویکرد اول به خانواده باعث بروز یک سلسله تحولات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی در دهه های اخیر شده، که این تحولات به نوبه خود موجب تغییراتی اساسی در ساختار و نحوه عملکرد خانواده گردیده است. یکی از مهم ترین تغییرات، حضور گسترده زنان در عرصه های اقتصادی است; یعنی اشتغال زنان در خارج از محیط خانه، آن هم در ساعاتی معین و انعطاف ناپذیر. البته حضور زنان محدود به فعالیت های اقتصادی نمی شود، بلکه در سایر حوزه های فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی نیز مشاهده می گردد. یکی از پیامدهای این تحولات در خانواده، اشتغال زنان در کنار مردان در خارج از محیط خانه می باشد. گرچه اشتغال زنان موضوع جدیدی نیست و نقش زنان در فعالیت های اقتصادی و در سایر عرصه ها قدمتی دیرینه دارد; و شاید قدمتی به اندازه عمر بشر. در گذشته زنان در ساعاتی انعطاف پذیر در مزارع، دامداری ها و یا انجام کارهای دستی مثل بافندگی، ریسندگی و خیاطی کار می کردند و بخشی از بار اقتصادی خانواده را به دوش می کشیدند، اما در دنیای معاصر اشتغال زنان مفهومی جدید پیدا کرده و شامل فعالیت های اقتصادی در ساعات معین، آن هم در خارج از محیط خانه، یعنی کارکردن در کارخانه ها و ادارات، می باشد. این دگرگونی در نوع فعالیت زنان بیشتر محصول جهان صنعتی معاصر است. به طور قطع، حضور زنان برای ساعاتی معین و به صورت مستمر در بیرون از محیط خانه، ساختار و نوع عملکرد خانواده را دستخوش تغییر قرار داده است.

تحصیل نیز در دوران فعلی یکی از ضروریات برای فرزندان می باشد ونقش پدر ومادر نیز درروند تحصیل فرزندان بسیار موثر است.اکنون این سوال پیش می اید که اشتغال مادر چه تاثیری در روند تحصیل فرزندان دارد؟

بیان مساله:

شغل مادر چه نقش و تاثیری در پیشرفت تحصیلی فرزندان می تواند داشته باشد.دانش آموزانی که دارای مادر شاغل هستند بهتر می توانند در امر تحصیل پیشرفت کنند یا از مادرشان دراین زمینه کمک بگیرند.وجودمادر پشتوانه و مدد کار فرزندان می باشد و در تمام مراحل زندگی تاثیرات خودرا نمایان می کند.

اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

با توجه به اینکه میزان تحصیلات و رشد علمی در پیشرف هر کشوری از لحاظ فرهنگی،اجتماعی،رفاهی 

ارتباط مستقیم دارد بنابراین میزان تحصیلات خانواده ها یعنی والدین و فرزندان باعث شکوفایی و استقلال

هر کشوری می شود که صحت آنمورد با تحقیق به دست می آید.

این واقعیت را باید مد نظر داشت که زنان نیمی از منابع انسانی جامعه را تشکیل می دهند و تجهیز و رسیدگی به مشکلات عدیده آنها نه تنها باعث به کار گرفتن صحیح و مطلوب آنها در نیل به اهداف توسعه اقتصادی و اجتماعی وفرهنگی می شود بلکه باعث ارتقاءسطح فرهنگی و رفاه و آسایش خانواده هایشان نیز می گردد. زن مسلمان به عنوان یک عنصر توانمند در عین تلاش جهت نیل به توسعه و خود کفایی جامعهوظیفه اساسی و مهم خویش را به عنوان مربی جهت تربیت فرزندان که آینده سازان جامعه اسلامی هستند معمول خواهد داشت بیکاری زنان و عدم مشارکت آنان در امور علاوه بر عدم به کار گیری کلیه نیروهای موجود در امر توسعه و بازسازی بر دیگر شئون اجتماعی و فرهنگی از قبیل الگوی باروری و صلاحیت ها و تجارب بیشتر برای تربیت فرزندان تاثیر منفی می گذارد. ثابت شده است که بین اشتغال زنان و کاهش تعداد فرزندان رابطه مستقیم و مثبتی وجود دارد ودر ده سال اخیر تا حدی روشن شده است که کاهش فعالیت زنان در امور اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی توام با ازدیاد نفوس بوده است و نکته دیگر اینکه میزان بیکاری زنان تحصیل کرده بیشتر از مردان است.

به کار گیری بیشتر زنان -خصوصا زنان تحصیل کرده- در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سایر زمینه های مربوط به مجموع نظام اقتصادی و برنامه ریزی کشور و پیدا کردن راه حل هایی برای مبارزه با فقر و رسیدن به رفاه نسبی و توزیع عادلانه در آمد سرانه ضرورت دارد. بنابراین لازم است موفقیت و نقش زنان در فعالیت های گوناگون زندگی اجتماعی و اقتصادی جایگاه شایسته خود رادر نظام نوین اقتصادی پیدا کند.

اهداف تحقیق:

اهداف کلی:

تاثیرات شغل مادر بر پیشرفت تحصیلی فرزندان

اهداف جزئی:

1.شناخت عوامل اقتصادی موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

2.تاثیر تحصیلات مادر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

3.رابطه ی بین بی سوادی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

4.تاثیر اشتغال مادران بر پیشرفت دانش آموزان.

فرضیه ها:

اشتغال مادران می تواند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثر باشد

اشتغال مادران می تواند بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان موثرنبا شد؟

سؤال های تحقیق:

الف - سؤال اصلی

شغل مادران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه تأثیری دارد؟

ب - سوالات فرعی:

1- بین تحصیلات مادران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه رابطه ای وجود دارد؟

2- اشتغال مادران می تواند بر پیشرفت تحصیلی فرزندان مؤثر باشد؟

3- وضعیّت اقتصادی خانواده بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان چه تأثیری دارد؟

4- آیا بی سوادی مادران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تأثیر دارد؟

5-آیا بی سوادی مادران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تاثیر دارد؟

6- تاثیر اشتغال و عدم اشتغال مادران بر عزت نفس دانش آموزان پسر و دختر

متغیّرهای تحقیق:

1- متغیر مستقل:

«Independent Variable»

متغیری است که توسط محقّق دستکاری می شود تا تأثیرات آن بر متغیر وابسته مشخص شود. متغیر مستقل در این

تحقیق «شغل والدین» می باشد.

2- متغیر وابسته: «Dependent Variable»

متغیری است که ارزش یا مقدار آن به متغیر مستقل بستگی دارد. متغیر وابسته در اختیار محقق نیست و محقق نمی تواند درآن دخل و تصرف و دستکاری به عمل آورد. متغیر وابسته در این تحقیق «پیشرفت تحصیلی دانش آموزان» می باشد.

روش تحقیق:

در این تحقیق که هدف اصلی آن تأثیر شغل مادران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است، از روش کتابخانه ای استفاده شده است و تمام مطالب نگارش شده در این تحقیق باتوجه به مطالب کتاب های مختلف نوشته وگردآوری شده است، بدون اینکه به تجزیه وتحلیل آماری پرداخته باشیم.

چند عامل مشخص که بر پیشرفت تحصیلی کودک تاثیر دارد:

الف- رشد زبان کودک با میزان سخن گویی پدر و مادر با کودک رابطه دارد: عوامل محیطی گوناگون در سخن گویی و قدرت بین کودک تأثیر دارد. کودکان خانواده های تحصیل کرده و تربیت شده با واژه های درست و سخنان شایسته سر و کار دارند و با آنها که از این نعمت محرومند تفاوت دارند.

ب- مفید بودن کمک والدین به پیشرفت تحصیلی فرزندان ضعیف خود از نظر درسی: برخی از والدین فرزندانی دارند که از نظر درسی متوسط و یا اندکی ضعیف هستند اگر تلاش و کوشش مستمر ولی اندک درباره ایشان بعمل آید خواهد توانست خود را هم سطح دیگر شاگردان کنند ولی بعلت بی سوادی والدین و یا پایین بودن سطح تحصیلات و اطلاعات انها قادر نیستند به فرزندان خویش کمک کنند هم چنین برای این گونه والدین بسی دشوار است که فرزندان خود را از نظر درسی کنترل کنند. اغلب آنها بخود واگذاشته شده و یا در برخی از موارد با حیله های والدین خود را در نادانی نسبت به وضع خود نگه می دارند. بر این اساس سطح فرهنگی والدین و و استعداد و امکان آنها به پرداخت نسبت به کودک و کنترل سر به هوای آنان در عقب ماندگی درسی مؤثر است

. ج- نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه: نگرش پدر و مادر نسبت به مدرسه و آینده زندگی در نگرش کودک نسبت به درس و تحقیق تأثیر بسزایی دارد. پدران و مادران که درس را کاری بیهوده و اتلاف وقت تلقی می کنند ممکن است در فرزندانشان نیز همین داوری بوجود آید و در نتیجه برای آموختن وپیشرفت های تحصیلی هیچ گونه کوششی به کار نبرد.

د- مشارکت و همکاری والدین با کودکان در انجام تکالیف درسی: کودکان در طول سالهای تحصیلی باید تکالیفی در خانه انجام دهند و بعضاً موقع انجام این تکالیف دچار مشکلاتی می شوند. کودکان در فرصت های مناسب پدر یا مادر را به کمک می طلبند و از آنان می خواهند که در حل مسائل به آنان کمک کنند و اگر این همکاری والدین در آموزش کودکان با روش و درست انجام شود مفید و مؤثر خواهد بود ولی گاهی اوقات هم ممکن است نتایج نامطلوبی به بار آورد. به عنوان مثال: اگر کمک های والدین به صورت دائمی باشد کودک متکی شده و ممکن است احساس مسئولیت نکند و در انجام تکالیف بدون کمک والدین عاجز بماند.

ه - پدر و مادر باید فرهنگ کتاب خوانی و مطالعه را به فرزندان بیاموزند: کمک به فرزندان در انتخاب کتاب های خوب و متنوع با جاذبه یکی از وظایف مهم والدین است برخی از اولیاء فکری کنند وقت بچه ها تنها باید صرف خواندن کتاب های درسی شود این تصور نادرست است و والدین باید با تشویق فرزندان به مطالعه راه دانش افزایی آنان را هموار سازند و بخشی از درآمد خانواده را صرف خریداری کتاب های آموزنده کنیم و عادت به مطالعه را در فرزندان بوجود آوریم. برخی افراد برای تأمین پوشاک فرزندانشان مبالغ زیادی خرج می کنند اما جهت آموزش آنان حاضر نیستند هزینه ای ناچیز تقبل کنند. نتیجه این تفکر، ضعف فرهنگ کتاب خوانی در جامعه شده است در تنظیم اقتصاد خانواده باید بودجه ای برای اعتلای فکری فرزندان لحاظ گردد. و- نقش والدین در گرایش صحیح نسبت به آموزش: بهترین معلمان کودک والدین هستند که از آموختن پشتیبانی کرده و آن را تشویق می کنند. گرایش صحیح نسبت به آموزش، مهمترین درسی است که کودکان می توانند بیاموزند. نقش والدین در این یادگیری کلیدی است والدین می توانند به این امر صورت تحقق ببخشند. مدارس می توانند فقط آن را تصدیق نموده بر آن پایه آموزش های بعدی را پیش ببرند به فرزندان کمک کنیم. گرایش مثبت نسبت به یادگیری داشته باشند به فرزندانتان کمک کنید از نظر جسمانی، اجتماعی عقلانی احساس رشد نمایند. نقش حضور وارتباط والدین با مدرسه قریب به اتفاق پژوهشگران بر این باورند که والدین نقش مهمی در روند فراگیری و آموزش و پرورش دانش‌آموزان داشته و ارتباط آنها با اولیاء مدرسه یکی از واجبات امر آموزش است،

بنابراین معتقدند که:

1- عدم حضور والدین و ارتباط مستمر آنها با اولیاء مدرسه یکی از بزرگترین معضلات آموزشی و موثر‌ترین عامل جهت ایجاد اختلال در روند آموزش است.

2- تحصیلات بالای والدین موفقیت کودک را تا دو برابر افزایش می‌دهد: که اگر تحصیلات بالای والدین با ارتقاء سطح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی همراه شود (که معمولاً نیز این طور هست) احتمال موفقیت کودک تا ده برابر افزایش می‌یابد.

3- به هر میزان والدین روی مسئله آموزش و پرورش فرزندشان حساسیّت بیشتری داشته باشند- حساسیّت به جا و منطقی- به همان میزان فرزند موفّق‌تری خواهند داشت.

4- ارتباط والدین با اولیاء مدرسه باید ارتباط مستمر و دوستانه باشد. این ارتباط باید در همه سطوح شامل تصمیم‌گیری در مسائل آموزشی- پرورشی، مشارکت‌های اقتصادی، فرهنگی و... جلوه‌گر شود. به عبارتی ارتباط اولیاء با مدرسه باید در حدی باشد که کودک واقعاً مدرسه را خانه دوم خود دانسته و در مدرسه احساس اطمینان و آرامش کند.

5- توقع و انتظار والدین باید به‌طور صحیح، کامل و واضح با کودک در میان گذاشته شود تا کودک بر همان اساس، حرکت کند.

6- والدین دانش آموزان موفق همواره برنامه‌ریزی دقیقی دارند، برنامه‌ای که روی اجرای آن نیز تأکید دارند. اما والدین کودکان ناموفق یا برنامه‌ریزی صحیحی ندارند و یا این که اصراری بر اجرای برنامه‌ها نداشته و خود نیز دچار سهل‌انگاری هستند. بنابراین برای موفقیّت تحصیلی دانش‌آموزان باید اوّلاًبا برنامه‌ریزی صحیح، هدف‌ها را مشخص کرد و ثانیاً روی اجرای دقیق و کامل برنامه‌ها تاکید کرد.

ارتباط مستمر اولیاء دانش‌آموزان با اولیاء مدرسه اثرات مثبتی به این شرح به‌‌دنبال دارد:

الف- افزایش موفقیّت تحصیلی دانش آموزان با کسب نمرات بالا، موفقیت در آزمون‌های مختلف به ویژه آزمون‌های سنجش هوش و استعداد تحصیلی و در نهایت رشد و بالندگی شخصیّتی دانش‌آموز.

ب- علاقه به درس و مدرسه و توجّه دقیق به مسائل آموزشی، تربیتی از سوی دانش‌آموز.

ج - افزایش چشمگیر انگیزه دانش‌آموز برای فراگیری مباحث درسی و به ‌دنبال آن کاهش خطر ترک تحصیل دانش آموز.

د- کاهش چشمگیر امکان روی آوردن دانش‌آموز به مواد مخدر، سیگار، قرص‌های روان گردان و... در سن بلوغ و پس از آن. ه - تعادل رفتار کودک و جلوگیری از بروز رفتارهای نابهنجار به ویژه بیش فعّالی در کودکان. راهکار ها راهکارههای پیشنهادی

پیشنهادات:

1- فراهم نمودن امکانات اشتغال زنان توسط دولت و موسسات خصوصی تا نسبت اشتغال زنان و مردان یکسان شود.

2- ایجاد امکانات تربیت و نگهداری از فرزندان خردسال مادران شاغل در محل کار آنها.

3- آموزش عمومی و حرفه ای زنان جهت اشتغال و تربیت موثر فرزندان.

4- کاهش ساعات موظفی زنان شاغل نسبت به مردان شاغل جهت رسیدگی بهتر و بیشتر مادران به تربیت فرزندان و امور خانه.

5- در نظر گرفتن مرخصی های لازم برای زنان در زمان زایمان و نگهداری از فرزندان.

6- آموزش مادران شاغل و غیر شاغل در زمینه نحوه رسیدگی بهتر به وضعیت درسی فرزندان.

7- انجام تبلیغات فرهنگی از طریق رسانه های گروهی جهت همکاری بیشتر زنان با محققان.

8- آموزش زنان خانه دار جهت استفاده بهتر از فرصت های شغلی.

9- آموزش اعضاخانواده جهت همکاری در امور مختلف خانواده و رسیدگی به وضعیت درسی فرزندان.

10- برنامه ریزی دقیق و منظم توسط مسولان جهت استفاده مطلوب از تخصص زنان تحصیل کرده.

11- مشارکت بیشتر زنان در فعالیت های اقتصادی و اجتماعی. 

12- با توجه به اینکه این تحقیق در بین تعداد محدودی انجام گرفته است جهت استفاده بهتر از نتایج تحقیقات مشابه

در جامعه آماری وسیعتری انجام می گیرد.

نتیجه گیری

از جمع بندی مطالب می توان نتیجه گرفت که اشتغال مادران گرچه فوایدی مانند بهبود وضعیت اقتصادی و تأمین نیازهای مادی خانواده، عزتمندی اجتماعی، اثبات قابلیت های زنان در عرصه های اجتماعی، و استقلال مالی و به دست آوردن پشتوانه ای برای ایام پیری زنان و نیز رفاه و تأمین نیازهای مادی بیشتر، خود نظم دهی و رشد سازگاری اجتماعی سریع تری را برای فرزندان به دنبال دارد، اما در مجموع می توان گفت: تأثیرات نامطلوبی در فرایند رشد فرزندان، به ویژه رشد عاطفی آنها،وروند تحصیلی انان بر جای می گذارد و میزان آسیب پذیری کودکان را در سال های اولیه کودکی افزایش می دهد.

موضوع تحقیق تأثیر و نقش شغل مادران بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. نقش در این موضوع به معنای تأثیر و اثر بخشی می باشد؛ یعنی شغل مادران چه نقش و تأثیری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می تواند داشته باشد.

با توجه به مطالعاتی که در این زمینه انجام داده ام می توانم نتیجه بگیرم بین شغل مادران و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ای مستقیم وجود دارد و دانش آموزانی که شغل مادرانشان ودر کل والدین انان دراجتماع اعتبار بیشتری دارد، در امر تحصیل و یادگیری بیشتر به ترقّی دست پیدا می کنند.

به عقیده ی بزرگان دین کسب علوم در دوران جوانی مناسب تر است و بهتر در ذهن می ماند و ذهن جوان را از اشتغال به موضوعات نامربوط و بیهوده بازمی دارد؛ هرچه جامعه به عالم بیشتر اهمیت دهد و انگیزه های علمی را بیشتر تشویق کند، جوانان را به شناخت بهتر خود، جامعه وجهان رهنمون می سازد و در نتیجه آنان را ازگرایش به خلاف و انحرافات بازمی دارد و همچنین این امر بدون کمک والدین و شناخت آن ها از نوجوانان تحقّق نمی یابد.

منابع

1- چنگ، فولاد، (1381)، مقاله ی روش هایی برای ایجاد انگیزه ی مطالعه در فرزندان، مجله پیوندشماره 281.

اسفندماه.

2- میر کاظمی مقدم، نورالدین، (1381) مقاله اعتماد به نفس و چگونگی تقویت آن در فرزندان مجله پیوند، شماره

281، اسفندماه.

3- محصاره، علیرضا، (1379)، آموزش و پرورش فرزندان و وظایف خانواده ها، ماهنامه ی پیوند شماره 257،

اسفندماه. 

4- احمدی، علی اصغر، (1375)، والدین، تحصیل و انگیزه، ماهانه ی پیوند، شماره 201تا203، تیرماه.

5- آرمند، محمد، (1372) نقش خانواده در پیشرفت تحصیلی فرزندان، ماهنامه ی پیوند، شماره 168 مهرماه.

6- عباس طباطبایی، (1385)، بررسی چگونگی رابطه ی تحصیلات والدین و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در

شمال و جنوب شهر تهران، ماهنامه ی رشد معلّم، شماره ی 5، دی ماه.

7- افروز، غلامعلی، (1379)، اقتدار والدین، ماهنامه ی پیوند، شماره 253، آبان ماه.

8- عنایت پور، عبدالکریم، (1375)، علل افت تحصیلی، مجله ی رشد نوجوان، شماره ی 3، آذرماه.

9- زرهای، سیداحمد، اهمیت مشارکت والدین و نقش آنان در پیشرفت تحصیلی فرزندان، تهران نشر انحمن اولیا و

تبلیغات متنی
فروشگاه ساز رایگان فایل - سیستم همکاری در فروش فایل
بدون هیچ گونه سرمایه ای از اینترنت کسب درآمد کنید.
بهترین فرصت برای مدیران وبلاگ و وب سایتها برای کسب درآمد از اینترنت
WwW.PnuBlog.Com